Een jaar inzages bij de hogescholen op locatie
Lucas Broekveldt is toetsafnamecoördinator en verzorgt de afnames en inzages van de landelijke kennistoetsen bij Hogeschool Leiden. Sinds een jaar vinden deze inzages plaats op de hogescholen zelf in plaats van centraal op een locatie. Hoe zijn de ervaringen na een jaar? Lucas aan het woord!
Lucas Broekveldt
Toetsafnamecoördinator Hogeschool Leiden
Enige twijfels aan de start
‘Begin studiejaar 2022-2023 zijn wij op Hogeschool Leiden begonnen met het faciliteren en organiseren van de inzages op onze locatie. Ondanks enige twijfels aan de start, over wat dit logistiek gezien met zich mee zou brengen; de inschrijving, de deelnemersimport, lokalen, surveillanten en dergelijke, werden deze aspecten al snel en vrij moeiteloos ingepast in de organisatie. Bijkomend voordeel voor studenten is dat zij een inzage in hun eigen vertrouwde omgeving kunnen doen, wat het aanmelden voor een inzage laagdrempeliger maakt.’
Modus operandi
‘Wel duurde het bij ons eventjes voordat we een beetje een consistente ‘modus operandi’ hadden ontwikkeld tijdens de inzages zelf. Voor ons als instituutsbeheerder en toetsafnamecoördinator, de kandidaten én de surveillanten was het natuurlijk allemaal nieuw. Met name het feit dat de inzages onder strikte examencondities plaatsvinden, leidde bij kandidaten en surveillanten in het begin wel eens tot vragen en onduidelijkheden. Wel of geen identiteitskaart en collegekaart, wel aantekeningen maken maar niet meenemen, géén foto’s maken van de opgaven!’ [glimlacht] ‘et cetera’. Na aanscherpen van de communicatie rond de inzages gingen studenten met de juiste verwachtingen naar een inzage en zagen ook het doel hiervan in, namelijk dat zij zelf inhoudelijk meer kennis op zouden doen die ze bij een volgende afname konden toepassen.’
Deelname door vakdocenten
‘In dit kader gaf 10oordeleraar tijdens de laatste bijeenkomst voor toetsafnamecoördinatoren aan dat vakdocenten ook kunnen deelnemen aan de toetsen, om vervolgens na de inzages gerichter inhoudelijke vragen te kunnen beantwoorden. Dit lijkt ons een uitstekend idee! De uitvoering laat echter nog even op zich wachten, wat zomaar met de toch al niet al te lege agenda’s van docenten te maken zou kunnen hebben... Wie weet lukt dat volgend studiejaar wél!’’