Toetshandreiking tweedegraads lerarenopleiding Omgangskunde
Deze toetshandreiking is opgesteld door lerarenopleiders en is een hulpmiddel bij de voorbereiding op de landelijke kennistoets Omgangskunde van de tweedegraadslerarenopleiding.
In de toetshandreiking zijn de belangrijkste onderwerpen uit de leerstof opgenomen. Leidend blijft wel de toetsmatrijs waarin is vastgelegd welke domeinen uit de Kennisbasis Omgangskunde (ingangsdatum studiejaar 2018-2019) van de tweedegraadslerarenopleiding getoetst worden. In de kennisbasis is een toelichting op de betreffende domeinen opgenomen. Het kan dus zijn dat in de landelijke kennistoets onderwerpen aan de orde komen die niet opgenomen zijn in deze toetshandreiking.
Raadpleeg hier altijd de meest recente versie in verband met mogelijke tussentijdse wijzigingen.
Subdomein 3.1: Socialisatieprocessen
Socialisatie vanuit psychologie en vanuit sociologie
Nature versus nurture
Sociologische stromingen (structureel functionalisme, conflictsociologie, symbolisch interactionisme)
Sociale structuur
Primaire (gezin en gezinsvervanging) socialisatie
Secundaire (school en omgeving) socialisatie
Anticiperende socialisatie/beroepssocialisatie, ontwikkeling van rolgedrag
Invloed van socialisatie op huidige gedrag (socialisators, internalisatie)
Positieve en negatieve keerpunten, levensverhaal/autobiografie
Zelfbeeld, zelfverwerkelijking, waarden en normen, instituties (o.a. gezin, kerk, onderwijs, gezondheidszorg)
Spiegelneuronen
Sociale relatie
Rolpatroon, rolopvatting, rolconflict, rolmodel, modelleren, (sociale) posities, rolattributen, statussymbolen
Intern- en extern rolconflict
Beeldvorming: stereotypering, vooroordeel, discriminatie, racisme, etnocentrisme, mikpuntgroep, selffulfilling prophecy, pygmalion-effect, halo- en horneffect
Subdomein 3.2: Diversiteit
Primaire en secundaire kenmerken van diversiteit
Mannen- en vrouwenrollen, emancipatie en seksuele identiteit, genderidentiteit
Migratie, etniciteit, referentiekader
Driestappenmethode van Pinto
Cultuur, religie, intelligentie
(Dominante) cultuur, subcultuur, tegencultuur, cultuuroverdracht
Indeling van Pinto: grof- (=g cultuur) en fijnmazige (= f cultuur) cultuur, ik- en wijcultuur
Imitatiedrang, imitatiegedrag, identificatie
Cultuur-ui en cultuurdimensies (Hofstede)
Ingroup en outgroup, processen van insluiting en uitsluiting
Afwijkend (of deviant) gedrag, sociale controle
Sociale klassen qua werk, opvoeding, taalgebruik, rollen, klassenverschillen
Sociale stratificatie: sociale lagen (kaste, stand, klasse, status, statusgroepering, sociaal bewustzijn)
Dominantie en macht
Subdomein 4.1: Baby
Lichamelijke ontwikkeling
snelle groei en ontwikkeling, motorische ontwikkeling, ontwikkeling zintuigen, neurologische ontwikkeling
Cognitieve ontwikkeling
taalalontwikkeling, informatieverwerking, sensomotorische stadium van de cognitieve ontwikkeling van Piaget (0-2 jaar), tekenontwikkeling
Sociaal- emotionele ontwikkeling en persoonlijkheidsontwikkeling
interactie, emoties, hechting: de ontwikkeling van hechtingsgedrag, ontstaan van hechting, kenmerken van hechting, de kwaliteit van hechting, de functie van hechting, vormen van (ont)hechting, overlevingsfunctie van hechting, de hechtingstheorie van Bowlby en Ainsworth, emotionele en materiële afhankelijkheid
Ontwikkelingsfasen
fases van de levensloop van Erikson: vertrouwen tegenover wantrouwen, de orale en anale fase Freud, de premorele periode van Kohlberg
Subdomein 4.2: Peuter
Lichamelijke ontwikkeling
rijping en leren, neurologische kenmerken, fysieke groei, de grove en fijne motoriek, seksuele ontwikkeling (biologische variabele), de theorie van Freud
Cognitieve ontwikkeling
intellectuele ontwikkeling, taalontwikkeling, het preoperationele stadium van de cognitieve ontwikkeling van Piaget (2-6/7 jaar), conservatie, tekenontwikkeling
Sociaal-emotionele ontwikkeling en persoonlijkheidsontwikkeling
imiteren, zelfbeeld, genderidentiteit (culturele variabele), morele ontwikkeling, vriendschappen, spelontwikkeling
Ontwikkelingsfasen
fases van de levensloop van Erikson: autonomie tegenover schaamte, twijfel, de fallische fase van Freud
Subdomein 4.3: Kleuter
Lichamelijke ontwikkeling
rijping en leren, neurologische kenmerken, fysieke groei, motorische kenmerken, seksuele ontwikkeling
Cognitieve ontwikkeling
intellectuele ontwikkeling, taalontwikkeling, tekenontwikkeling cognitieve 56 psychologie van Vygotski
Sociaal-emotionele ontwikkeling en persoonlijkheidsontwikkeling
imiteren, zelfbeeld, genderidentiteit, identiteitsontwikkeling, morele ontwikkeling, vriendschappen, spelontwikkeling, de ontwikkelingspsychologie van Jung, hechting en dramadriehoek
Ontwikkelingsfasen
fases van de levensloop van Erikson: initiatief tegenover schuld, het niveau van preconventionele moraliteit van Kohlberg
Subdomein 4.4: Basisschoolkind
Lichamelijke ontwikkeling
fysieke ontwikkeling, motorische ontwikkeling, neurologische ontwikkeling (spiegelneuronen)
Cognitieve ontwikkeling
intellectuele ontwikkeling, taalontwikkeling, het concreet operationele stadium van de cognitieve ontwikkeling van Piaget (6/7 tot 11/12 jaar), tekenontwikkeling
Sociaal-emotionele ontwikkeling en persoonlijkheidsontwikkeling
ontwikkeling van de eigen ik, eigenwaarde/zelfbeeld, relaties en vriendschappen, pesten, de sociale psychologie van Lewin en Bandura, invloed van de sociale omgeving
Ontwikkelingsfasen
fases van de levensloop van Erikson: constructiviteit tegenover minderwaardigheid, de latentiefase Freud, het niveau van conventionele moraliteit van Kohlberg
Subdomein 4.5: Adolescent
Lichamelijke kenmerken
groeiversnelling, seksuele rijping, veranderingen in het hormoonsysteem, ontwikkeling van de hersenen
Cognitieve ontwikkeling
intellectuele ontwikkeling, formeel operationele stadium van de cognitieve ontwikkeling van Piaget (vanaf 11/12 jaar)
Sociaal-emotionele ontwikkeling en persoonlijkheidsontwikkeling
zelfbeeld/ eigenwaarde, relaties met leeftijdsgenoten en veranderende familiebanden, seksuele relaties, seksuele geaardheid, omgaan met eigen seksualiteit, gender, identiteitsontwikkeling, vormen van identiteitsontwikkeling van Erikson (foreclosure, moratorium, identiteitsverwarring, negatieve identiteit, kunstmatige identiteit, identity achievement), identiteitsstatus van Marcia (foreclosure, moratorium, achievement, diffusion), autonomie en zelfverantwoordelijkheid
Ontwikkelingsfasen
fases van de levensloop van Erikson: identiteit tegenover identiteitsverwarring, de genitale fase van Freud, het niveau van postconventionele moraliteit van Kohlberg
Subdomein 4.6: Vroege volwassenheid
Lichamelijke ontwikkeling
groei is grotendeels voltooid, hersenen groeien, motoriek, zintuigen
Cognitieve ontwikkeling
intellectuele groei, postformeel denken
Sociaal-emotionele ontwikkeling en persoonlijkheidsontwikkeling
aangaan van intieme relaties, huwelijk, samenwonen en andere relatievormen, ouderschap, hechtingsstijlen, opleiding kiezen, beroep kiezen, werk, identiteitsontwikkeling
Ontwikkelingsfasen
de humanistische psychologie van Maslow en Rogers, fases van de levensloop van Erikson: intimiteit tegenover isolement
Subdomein 4.7: Middelbare volwassenheid
Lichamelijke ontwikkeling
reactietijd neemt toe, overgangsperiode, hormonale veranderingen / menopauze
Cognitieve ontwikkeling
geheugen, intelligentie
Sociaal-emotionele ontwikkeling en persoonlijkheidsontwikkeling
veranderingen in de persoonlijkheid, werk en carrière, werkeloosheid, een leven lang leren, identiteitsontwikkeling
Ontwikkelingsfasen
fases van de levensloop van Erikson: generativiteit tegenover stagnatie
Subdomein 4.8: Late volwassenheid
Lichamelijke ontwikkeling
lichamelijke veranderingen, zintuigen minder accuraat, seksualiteit, hersenen krimpen
Cognitieve ontwikkeling
intelligentie, geheugen, leren op latere leeftijd
Sociaal-emotionele ontwikkeling en persoonlijkheidsontwikkeling
introspectie, pensionering, zingeving, identiteit, identiteitsontwikkeling, omgaan met het besef van de dood/ euthanasie, relaties en vriendschappen
Ontwikkelingsfase
fases van de levensloop van Erikson: integriteit tegenover wanhoop
Subdomein 6.1: Grondslagen van de groepsdynamica
De veldtheorie (Lewin)
De sociale interactietheorie (Bales)
De systeemtheorie
Subdomein 6.3: Definitie van de groep en soorten groepen
Primaire en secundaire groepen
Formele en informele groepen
De referentiegroep
Leden van de groep
Homogeniteit en heterogeniteit
Hiërarchie
Doelen, waarden, normen en belangen
Cohesie
Duurzaamheid
De typologie van Merton
Subdomein 6.4: Niveaus en interventies in groepen
Inhoudsniveau, bestaansniveau, procesniveau, procedureniveau, contextniveau
De kernkwaliteiten van Ofman
Transactionele analyse
Drama-driehoek/overwinnaars-driehoek
De roos van Leary
Subdomein 6.5: Groepsvorming en groepsontwikkeling
Het basismodel van Tuckman
Subdomein 6.6: Groepsprocessen en groepsfenomenen
Rollen in groepen (Belbin)
Groepsnormen
Conformiteit aan groepsnormen
Besluitvorming
Conflicthantering
Groepsidentiteit
Leiderschapsstijlen (autoritair, democratisch, laissez-faire)
Pesten en erkende anti-pestprogramma’s
Integratie en assimilatie
Insluiting en uitsluiting
Omgaan met weerstand
Subdomein 7.1: Ethiek als wetenschap, filosofisch denken
Plichtethiek / Deontologie
Gevolgenethiek / Consequentialisme / Utilisme
Deugdethiek
Zorgethiek
Integriteit
Morele intuïtie, -problemen en -oordelen
Morele uitgangspunten
Subdomein 7.2: Beroepshouding, grondhouding en professionaliteit
Waarden, normen, deugden
Aspecten van beroepshouding: acceptatie, echtheid en empathie (Rogers)
Assertiviteit
Autonomie
Betrokkenheid
Integriteit
Moed
Morele ontwikkeling volgens Kohlberg: preconventionele/ conventionele en postconventionele moraliteit
Respect
Verantwoordelijkheid
Fasen van ethische reflectie: verkenning, explicitering, analyse, afweging en aanpak
Subdomein 8.1: Psychiatrische ziektebeelden
Psychische problemen: eetstoornissen, angststoornissen, dwangstoornissen, schizofrenie, depressie, borderline persoonlijkheidsstoornis, internaliserendeen externaliserende problemen, stemmingsstoornissen
De 20 categorieën van de DSM V
Het Dynamische Stress Kwetsbaarheidsmodel (DSK-model)
Subdomein 8.2: Leer- en gedragsproblematiek
Gedragsstoornissen en -problemen, waaronder: ADHD/ADD (vormen van ADHD: het aandachtsgestoorde type, hyperactief-impulsieve type, gecombineerde type), ODD/CD, autismespectrumstoornis, hechtingsstoornissen, faalangst, PTSS, stoornissen in verstandelijk functioneren
Subdomein 8.3: Problematiek bij ouderen
Somatische ziekten en aandoeningen: hart- en vaatziekten, kanker, ziekte van Parkinson, osteoporose, diabetes mellitus, CVA/beroerte, niet aangeboren hersenletsel, longaandoeningen
Psychische ziekten en aandoeningen: decompensatie, depressie, ouderenmishandeling, verwaarlozing, Traumatische ervaringen als oorlog en verlies van dierbaren
Psychogeriatrische aandoeningen: vormen van dementie (ziekte van Alzheimer), gedragsproblemen die hieruit voortvloeien, oorzaken van dementie
Benaderingswijzen: warme zorg, validation, ROT, snoezelen, familiezorg
Subdomein 8.4: Stoornissen die samenhangen met schoolse vaardigheden
Leerstoornissen: dyslexie, dyscalculie, concentratiestoornis, hooggevoeligheid, hoogbegaafdheid
Subdomein 8.5: Lichamelijke en zintuiglijke beperkingen
Lichamelijke stoornissen: chronische ziektes, psychosomatische ziektes, gehoor- en gezichtsstoornissen
Motorische stoornissen: tics, dyspraxie
Subdomein 8.6: Problematieken rond maatschappelijke integratie
Randgroeperingen
Discriminatie
Dak- en thuislozen
Justitiële maatregelen
Subdomein 8.7: Verslavingsproblematiek
Verschillende soorten verslaving: seksverslaving, gameverslaving, internetverslaving, gokverslaving, drankverslaving, drugsverslaving
Verschillende vormen, oorzaken en gevolgen en preventie van middelengebruik (alcohol, roken en drugs) en verslaving en afhankelijkheid
Signaleren van verslaving/afhankelijkheid
Verschillende hulpverleners in de verslavingszorg
Mogelijkheden voor behandeling
Subdomein 8.8: Criminaliteit en vandalisme
Jeugdcriminaliteit
Vandalisme
Risicofactoren
Jongeren met licht verstandelijke beperking
De bijbehorende literatuur over de begrippen wordt verstrekt bij de opleiding.